Polityka ochrony dzieci


POLITYKA (STANDARDY)

OCHRONY DZIECI

W NIEPUBLICZNYM

PRZEDSZKOLU „EDU-BAJKOLANDIA” W LESZNOWOLI

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Niepublicznego Przedszkola „Edu-Bajkolandia” jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik przedszkola traktuje każde dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich kompetencji.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).

2. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz.1304 z późn. zm.)

3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. po. 1870).

4. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 roku (Dz. U. z 2005 r. nr 180 poz. 1493).

5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela, art.6, pkt 1 (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2027 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).

8. Ustawa prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005.

6. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2018 r. poz. 969, z 2022 r. poz. 1700).

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego – art. 304 (Dz. U. z 2022 r.

poz. 1375, 1855, 2582, 2600, z 2023 r. poz. 289, 535, 818, 1606, 1860).

9. Ustawa Kodeks Prawa Cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. art. 572 (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, 1615, 1890, 1933).

10. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120 poz. 526).

Rozdział I

Objaśnienie terminów

1. Pracownik przedszkola – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, zatrudnione na umowę o dzieło, zlecenie, z własną działalnością gospodarczą, a także praktykanci, stażyści i wolontariusze.

2. Dziecko – w świetle polskiego prawa jest każda istota ludzka od poczęcia aż do osiągnięcia pełnoletniości (tj. do ukończenia 18 roku życia).

Do przedszkola uczęszczają dzieci w przedziale wiekowym od 3 do 6 roku życia lub nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat oraz za zgodą dyrektora, dzieci przyjęte w wieku 2,5 lat.

3. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).

4. Zgoda opiekuna dziecka – oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.

5. Osoba odpowiedzialna za Internet – wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu na terenie placówki przez dzieci oraz za bezpieczeństwo dzieci w Internecie (np. podczas prezentacji treści edukacyjnych przez nauczycieli w komputerze, czy telefonie).

6. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci – wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci w placówce.

7. Dane osobowe dziecka – każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.

8. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego wpływającego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola, jego opiekunów lub zagrożenie dobra dziecka w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.

Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań , którym nie jest ono w stanie sprostać.

Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. ocieranie się, dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.

9. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas odbywania przez dziecko obowiązkowego rocznego  przygotowania przedszkolnego (art. 31 ust 4 prawa oświatowego). Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.

10. Zespół interdyscyplinarny – to zespół powoływany przez władze samorządowe (burmistrza albo prezydenta miasta) w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia oraz organizacji pozarządowych. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi. Mogą w nim ponadto uczestniczyć prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż wymienione.

11. Zespół Interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora przedszkola w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą: osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci, nauczyciele uczący dziecko, dyrektor, pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.

Rozdział II

Zasady ochrony danych osobowych

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2028 r.  o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2028 r. poz. 1000) oraz Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. U. z 2019 r. poz. 730).

2. Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.

3. Dane osobowe dziecka są przetwarzane, zgodnie z zadaniami wynikającymi z ustawy prawo oświatowe i funkcjami statutowymi przedszkola.

4. Dane osobowe dzieci wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem do którego zostały udostępnione.

5. Opiekunom dzieci przysługuje wgląd do danych osobowych dziecka z możliwością ich zmiany.

6. Przedszkole zapewnia środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę danych osobowych przed wglądem osób nieupoważnionych, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

7. Pieczę nad dokumentami zawierającymi dane osobowe dzieci sprawuje dyrektor przedszkola.

8. Do przetwarzania danych dzieci dopuszczane są tylko osoby uprawnione przez dyrektora przedszkola.

9. Dane dziecka są wyłącznie udostępniane osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

10. Osoby dopuszczone do przetwarzania danych zobowiązane są do zachowania w tajemnicy tych danych.

11. Pracownik instytucji może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

12. Pracownicy przedszkola nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dzieciach i ich opiekunach.

13. Pracownicy nie kontaktują przedstawicieli mediów z dziećmi.

14. W uzasadnionych sytuacjach pracownik może skontaktować się z opiekunami dziecka i zapytać o zgodę na podanie danych kontaktowych osobom zainteresowanym.

15. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenie instytucji. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor przedszkola.

16. Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w poprzedzającym punkcie, poleca pracownikowi przedszkola przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.

Rozdział III

Zasady ochrony wizerunku dziecka.

1. Niepubliczne Przedszkole „Edu-Bajkolandia” oraz jego pracownicy zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.

2. Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody opiekuna.

3. Opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na umieszczanie zdjęć dziecka i wykorzystywanie wizerunku dziecka w materiałach promocyjnych przedszkola podczas realizacji: konkursów, uroczystości przedszkolnych, udziału w teatrzykach i innych wydarzeniach i przedsięwzięciach ustalanych w planie pracy placówki w bieżącym roku szkolnym (załącznik nr 1), podpisując stosowne zgody zawarte w umowach między przedszkole a rodzicami dziecka.

4. Pracownik przedszkola nie może umożliwić przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza (powyżej 10 osób), zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

Rozdział IV

Zasady dostępu dzieci do Internetu

1. Przedszkole nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.

2. Przedszkole, w sytuacji udostępnienia dzieciom łącza internetowego, będzie zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

3. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do połączenia internetowego możliwy będzie jedynie pod nadzorem pracownika przedszkola.

4. Pracownik przedszkola będzie miał obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

Rozdział V

Zasady obowiązujące w przedszkolu w zakresie bezpiecznych kontaktów w relacjach pracownik-dziecko, określających, jakie zachowania są dozwolone, a jakie niedozwolone w stosunku do dziecka.

1. Wszystkie pracownicy, wolontariusze, stażyści oraz praktykanci mają obowiązek zapoznać się z Polityką Ochrony Dziecka przed krzywdzeniem obowiązującą w przedszkolu.

2. Wszyscy pracownicy, w tym wolontariusze i stażyści, składają oświadczenia dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego – w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z KRK.

POSIŁKI- dzieci są zachęcane do spożywania posiłków. Jedzą samodzielnie lub w razie potrzeby (prośba rodzica, zgoda dziecka) przy pomocy dorosłego. Posiłki są spożywane razem, o stałych porach. Dzieci podczas posiłków nie są zmuszane do ich konsumpcji.

WSPÓLNA AKTYWNOŚĆ- dzieci są zachęcane i motywowane do udziału w proponowanych formach i rodzajach aktywności. Zajęcia i zabawy są dostosowane do możliwości i wieku dzieci. Wszelkie ograniczenia dzieci (zdrowotne, wynikające z uprzedzeń czy nieśmiałości) są uwzględniane i akceptowane. W trakcie zabaw i zajęć opiekę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel lub osoba dorosła przez niego wyznaczona, która jest pracownikiem przedszkola. Przedstawiciele firm i instytucji, mający kontakt z dziećmi (np. teatrzyki, koncerty, wycieczki, spotkania) są sprawdzani pod względem wiarygodności.

ODPOCZYNEK- w przedszkolu jest wyznaczona pora, w której odbywa się odpoczynek. Dzieci 3 letnie nie są zmuszane do spania, lecz są do odpoczynku zachęcane ( słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej). Nawyki dzieci związane ze snem i zasypianiem są uwzględniane i respektowane. Dzieci starsze mają możliwość krótkiego odpoczynku, wyciszenia się, a jego sposób zależy od wychowawcy grupy (odpoczynek na poduszkach, słuchanie bajki muzycznej lub czytanej i inne wg wewnętrznych ustaleń wychowawców w grupach).

SPACERY, WYCIECZKI, ZABAWY NA POWIETRZU – Nauczyciele sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi podczas spacerów i wycieczek w okolice przedszkola. Otoczenie przedszkola w trakcie pobytu dzieci na powietrzu jest monitorowane przez nauczycieli i personel pomocniczy.

JĘZYK I RÓWNE TRAKTOWANIE – możliwości i ograniczenia dzieci są respektowane. Wychowankowie nie są przezywani. Dzieci nie są etykietowane.

POZYTYWNA DYSCYPLINA – dzieci są wdrażane do przejmowania odpowiedzialności za swoje działania poprzez ponoszenie konsekwencji własnego zachowania. Dzieci znają obowiązujący w przedszkolu system dostrzegania konsekwencji swojego zachowania nieakceptowanego społecznie. System ten jest stosowany z zachowaniem praw i poszanowaniem godności dziecka. Konsekwencję stanowi np.: odsunięcie dziecka od zabawy, posadzenie do stolika, zwrócenie uwagi, naprawa popsutej zabawki,. Nie stosuje się kar cielesnych (np. bicie, popychanie, szarpanie), słownych (np. wyśmiewanie, przezwiska), zmuszanie, negowanie uczuć. W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencjach swojego zachowania. Jeśli jest taka potrzeba, nauczyciel przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu ustalenia dalszych działań wychowawczych. Rodzice są zapoznawani z obowiązującymi zasadami.

CZYNNOŚCI HIGIENICZNE – w przedszkolu są wdrażane zasady dbania o higienę: dzieci myją ręce przed posiłkami, po powrocie z podwórka, po skorzystaniu z toalety, malowaniu, lepieniu, dzieci myją zęby.

Dzieci powinny być samodzielne w załatwieniu swoich potrzeb fizjologicznych. Personel pomaga małym dzieciom (za ich zgodą) w ubieraniu i rozbieraniu się. Na prośbę małego dziecka może być mu udzielona pomoc w wykonaniu czynności higienicznych. Dbając o zapewnienie dziecku komfortu psychicznego i fizycznego, w przypadku zabrudzenia się ( moczem, kałem, wymiocinami, posiłkiem, materiałem plastycznym lub inne) dziecko jest myte i przebierane w suche ubranie przez personel pomocniczy. Opiekunowie podpisują zgodę na udzielanie potrzeb higienicznych. (załącznik nr 2). Pracownicy przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków, a jeżeli zachodzi taka potrzeba, robi to personel medyczny, reguluje to procedura dotycząca sytuacji, gdy do przedszkola uczęszcza dziecko przewlekle chore, (załącznik nr 3). Gdy dziecko źle się poczuje w ciągu dnia, wychowawca jest zobowiązany do zapewnienia dziecku ustronnego miejsca do odpoczynku i zawiadamia o tym fakcie rodziców. W przypadku zaistnienia wszawicy pracownik ma prawo sprawdzenia stanu czystości głowy dziecka oraz powiadamia rodziców w razie potrzeby, reguluje to procedura postępowania w przypadku wystąpienia w przedszkolu choroby zakaźnej, wszawicy (załącznik nr 4.)

Sale, w których przebywają dzieci są stale wietrzone, odkurzane i myte przez personel do tego zobowiązany, a środki służące czystości zabezpieczone przed dziećmi. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci: Na początku roku szkolnego opiekunowie na piśmie upoważniają osoby do odbierania dziecka z przedszkola. Dziecko z przedszkola odbierają osoby upoważnione pełnoletnie.

Szczegółowe zasady odbierania dziecka z przedszkola zawarte są w procedurach:

 Dotyczy przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola (załącznik nr 5).

 Dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/prawny opiekun, osoba upoważniona będąca pod wpływem alkoholu, narkotyków, zachowująca się agresywnie, która nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (załącznik nr 6).

 Dotyczy przypadku, odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub w wolnym związku (załącznik nr 7).

 Dotyczy przypadku, gdy /rodzic/opiekun prawny odbiera dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania placówki (załącznik nr 8).

Rozdział VI

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy (nauczyciele, dyrektor) placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.

3. Pracownicy (wyznaczeni nauczyciele) monitorują sytuację dziecka.

 Zbierają informacje na temat funkcjonowania dziecka od wszystkich osób z nim pracujących,

 Konsultują z psychologiem zatrudnionym w przedszkolu, to jak dziecko funkcjonuje,

 Psycholog samodzielnie dokonuje obserwacji dziecka w grupie i pozostaje w stałym kontakcie z bezpiecznym dorosłym dla dziecka, jeśli taki został wyłoniony w trakcie przyglądania się sytuacji.

 Raz w miesiącu zbiera się zespół osób pracujących z dzieckiem w celu ujednolicenia informacji i ustalenia kolejnych działań na rzecz dobra dziecka.

Rozdział VII

Procedury interwencji w przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka

1. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka poza przedszkolem

Nauczyciel:

*Wnikliwie obserwuje dziecko: jego wygląd, zachowania, prace plastyczne, zabawy.

* Przeprowadza rozmowę z rodzicami, innymi nauczycielami i zbiera dokumentację opartą na bazie otrzymanych wiadomości i obserwacji/ notatka służbowa/opis zachowań dziecka.

*Przekazuje spostrzeżenia psychologowi, który przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka na temat jego krzywdzenia lub zaniedbywania. Uświadamia rodzicom/ opiekunom prawnym skutki takiego postępowania dla dalszego rozwoju dziecka i informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji. W razie potrzeby przedstawia też regulacje prawne związane z tą sytuacją oraz etapy dalszego postępowania placówki, w przypadku, gdy nie nastąpi zmiana w złym traktowaniu dziecka. Rodzinę należy objąć pomocą psychologiczno pedagogiczną.

* W trudnych sytuacjach / zaniedbywanie o dużym nasileniu lub dokonanie przestępstwa wobec dziecka/ zostaje powołany zespół d/s pomocy dziecku, który:

-weryfikuje dane dostępnymi sposobami: wywiad terapeutyczny, rozmowa z opiekunami, badanie psychologiczne, analiza wytworów dziecka, badanie medyczne.

*Jeśli dotychczasowe działania nie przynoszą pozytywnych efektów wyznaczone osoby powiadamiają jednostkę pomocy społecznej lub sąd rodzinny lub wyznaczone przez dyrektora osoby z placówki zakładają „Niebieską kartę”.

*Powiadamia się też policję i prokuraturę w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz podejmuje objęcie rodziny „Niebieską Kartą” (przypadek krzywdzenia dziecka), zgłoszenie wniosku do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego – w przypadku przemocy w rodzinie, sąd rodzinny – przypadki niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między rodzicami w kwestiach dotyczących dziecka, zagrożenia dziecka demoralizacją.

Gdy zauważono przypadek krzywdzenia dziecka interwencja powinna mieć charakter niezwłoczny.

2. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola

* Osoba będąca świadkiem sytuacji krzywdzenia dziecka powiadamia o incydencie osobę odpowiedzialną za Politykę lub w formie pisemnej bezpośrednio do dyrektora placówki, z wyłączeniem sytuacji wymagających niezwłocznego zareagowania.

* Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, zarządza jego obserwację.

*W przypadku powtórzenia się sytuacji takich jak: nauczyciel krzyczy na dzieci, obraża je słownie, szarpie, poszturchuje, wyśmiewa przy innych dzieciach, nie pomaga w momencie kiedy dziecko ewidentnie tego potrzebuje  – pracownik otrzymuje naganę.

* Jeżeli ponownie dojdzie do krzywdzenia dyrektor zawiadamia policję lub prokuraturę.

*W sytuacjach, kiedy Dyrektor otrzymuje informację, że pracownik dopuścił się przemocy seksualnej w stosunku do dziecka, lub po raz kolejny dopuścił się do stosowania przemocy fizycznej wówczas natychmiast zostają wszczęte zewnętrzne procedury.

3. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez kolegów

* Osoba będąca świadkiem sytuacji zgłasza problem wychowawcy grupy.

* Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem krzywdzonym, i osobami krzywdzącymi.

* Wychowawca powiadamia rodziców obu stron.

* W przypadku powtórzenia się incydentu powiadomiony zostaje dyrektor, który zwołuje radę pedagogiczną, na której zostaje ustalony plan dalszych działań, oraz uruchomiona Procedura postępowania z dzieckiem, które ma trudności społeczne i inne  (załącznik nr 9).

* Dla zwiększenia skuteczności interwencji należy zaangażować również psychologa, pedagoga, który powinien zapewnić pozytywne wsparcie, ukierunkuje, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenia, komu zgłaszać, gdy do niego dochodzi.

 Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi (załącznik nr 10) do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do dokumentacji dziecka gromadzonej w przedszkolu.

 Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskały informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział VIII

Monitoring stosowania Polityki

1. Dyrektor przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki w Przedszkolu.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszania Polityki oraz za proponowane zmiany w Polityce.

3. Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 11 do niniejszej Polityki.

4. Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez pracowników przedszkola i sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.

5. Dyrektor przedszkola wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola nowe brzmienie Polityki.

Załącznik nr 1

ZGODA NA WYKORZYSTANIE WIZERUNKU DZIECKA

Oświadczam, że wyrażam zgodę na:

  • fotografowanie i wykorzystywanie imienia i wizerunku mojego dziecka w dokumentacji przedszkola;
  • umieszczanie w prasie, na stronie internetowej przedszkola, facebooku przedszkolnym, zdjęć zawierających wizerunek mojego dziecka zarejestrowany podczas: realizacji zajęć i uroczystości przedszkolnych organizowanych przez Niepubliczne Przedszkole „Edu-Bajkolandia” w Lesznowoli, podczas konkursów, udziału w teatrzykach, i   innych wydarzeniach i przedsięwzięciach ustalanych w bieżącym roku szkolnym.

Imię i nazwisko dziecka

PESEL

Imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego…………………………….

Czytelny podpis rodzica/opiekuna prawnego…………………………….

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 10 maja 2028 r.  o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2028 r. poz. 1000) oraz Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. U. z 2019 r. poz. 730).

2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 z późn. zm.). ,

…………………………………

(data i podpis rodzica/ opiekuna)

Załącznik nr 2

ZGODA NA POMOC DZIECKU W ZABIEGACH I CZYNNOŚCIACH HIGIENICZNYCH

Wyrażam zgodę na pomoc dziecku ……………………………………….(imię i nazwisko dziecka) w zabiegach i czynnościach higienicznych.

…………………………………

(data i podpis rodzica/ opiekuna)

Załącznik nr 3

PROCEDURA DOTYCZY SYTUACJI, GDY DO PRZEDSZKOLA UCZĘSZCZA DZIECKO PRZEWLEKLE CHORE

1. Obowiązki dyrektora:

1) pozyskać od rodziców (opiekunów prawnych) dziecka szczegółowe informacje na temat choroby oraz wynikających z niej ograniczeń w funkcjonowaniu;

2) zobowiązać nauczycieli do pozyskania wiedzy na temat tej choroby, m.in. poprzez analizę publikacji ogólnodostępnych;

3) zorganizować szkolenie kadry pedagogicznej i pozostałych pracowników przedszkola w zakresie postępowania z chorym dzieckiem, na co dzień oraz w sytuacji zaostrzenia objawów czy ataku choroby;

4) wspólnie z pracownikami przedszkola opracować procedury postępowania w stosunku do każdego chorego dziecka, zarówno, na co dzień, jak i w przypadku zaostrzenia objawów czy ataku choroby. Procedury te mogą uwzględniać m.in. przypominanie lub pomoc w wykonywaniu pomiarów poziomu cukru, regularnym przyjmowaniu posiłków, sposób reagowania itp. Powinny też określać formy stałej współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) tego dziecka oraz zobowiązanie wszystkich pracowników przedszkola do bezwzględnego ich stosowania;

5) wspólnie z nauczycielami i specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu dostosować formy pracy dydaktycznej, dobór treści i metod oraz organizację nauczania do możliwości psychofizycznych tego dziecka, a także objąć go różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

6) podjąć starania w celu zorganizowania w przedszkolu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami;

7) pracownicy przedszkola nie podają dzieciom przewlekle chorym żadnych leków.

Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawierają stosowne procedury na terenie przedszkola.

Załącznik 4

PROCEDURA  POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA W PRZEDSZKOLU CHOROBY ZAKAŹNEJ, WSZAWICY

1.Choroba zakaźna

1) Rodzice mają obowiązek niezwłocznie poinformować przedszkole o chorobie zakaźnej u dziecka.

2) Personel obsługowy ma obowiązek umyć meble i zabawki środkami antybakteryjnymi. Fakt wykonania należy odnotować w zeszycie dezynfekcji.

3) W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej przedszkole ma prawo żądać od rodzica, a rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.

Wszawica

1) Przedszkole bezzwłocznie powiadamia rodziców/ prawnych opiekunów o wystąpieniu wszawicy.

2) Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola najszybciej jak to jest możliwe.

3) Do czasu przyjazdu rodziców dziecko nie może być izolowane od grupy w sposób tendencyjny i stygmatyzujący. Wystarczy zaproponować dziecku taką zabawę, aby np. nie stykało się głowami z innymi dziećmi, nie leżało na leżaku, czy podłodze, czy poduszkach etc. Najlepszym rozwiązaniem jest zachęcenie dziecka do zabawy przy stoliku w jednym miejscu w miarę możliwości.

2) Obowiązek wykonania zabiegów w celu skutecznego usunięcia wszawicy spoczywa na rodzicach/prawnych opiekunach

NAUCZYCIELE : Po zauważeniu przez siebie wszy u dziecka nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców /opiekunów i dyrektora przedszkola.

DYREKTOR: Dyrektor ma obowiązek poinformowania rodziców o przypadku wystąpienia choroby zakaźnej w przedszkolu. Dalsze działania w takiej sytuacji dyrektor podejmuje zgodnie z wytycznymi Sanepidu.

Załącznik nr 5

PROCEDURA DOTYCZY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA

1. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/prawni, opiekunowie.

2. Rodzice/prawni opiekunowie osobiście powierzają dziecko nauczycielowi, co oznacza, że zobowiązani są wprowadzić dziecko do sali. Nauczyciel, pomoc nauczyciela powinna widzieć i wiedzieć, kto przyprowadził dziecko do sali przedszkolnej.

3. Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.

4. W godzinach, w których wg organizacji przedszkola dopuszcza się łączenie grup odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi nauczyciel, który jest umieszczony w harmonogramie czasu pracy dydaktycznej.

5. Rodzice/prawni opiekunowie mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka zobowiązani są zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat, a także pozostawać do dyspozycji nauczyciela pod wskazanym numerem telefonu w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia .

6. Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan wskazuje, że nie jest ono zdrowe. Nauczyciel może poprosić o zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.

7. Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że dziecko może być chore. W przypadku, kiedy temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.

8. Dziecko należy przyprowadzić do przedszkola w czasie określonym w statucie przedszkola i ramowym rozkładzie dnia lub w innym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.

9. Dzieci mogą przynosić swoje zabawki z domu po uzgodnieniu z nauczycielem. Muszą to być zabawki bezpieczne. Za przyniesione zabawki odpowiada rodzic.

10. Wydanie dziecka innym osobom, niż rodzice/prawni opiekunowie może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia podpisanego przez rodziców/ prawnych opiekunów. Wypełnione upoważnienie z wykazem osób odpowiedzialnych za odbiór dziecka z przedszkola rodzice/opiekunowie składają osobiście u nauczyciela grupy pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu w rozpoczynającym się roku szkolnym lub w dowolnym momencie dołączenia dziecka do grupy przedszkolnej w ciągu trwania roku szkolnego.

11. W przedszkolu w oddziałach porannego zbierania się i popołudniowego rozchodzenia się dzieci muszą znajdować się listy zbiorcze osób upoważnionych do odbioru dzieci z każdej grupy wiekowej.

12. Każdy nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości, ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.

13. Jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/ prawnych opiekunów i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy.

14. Przy odbieraniu dziecka z terenu poza budynkiem przedszkola/z ogrodu przedszkolnego wymaga się od rodziców/ prawnych opiekunów, aby podeszli razem z dzieckiem do nauczyciela i zgłosili fakt odebrania dziecka. Nauczyciel musi widzieć i wiedzieć, kto odbiera dziecko.

15. Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej pełnoletniej osobie, niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców/ prawnych opiekunów w formie pisemnej (na upoważnieniu lub za pomocą e-maila) nauczycielowi lub dyrektorowi przedszkola.

16. Przedszkole nie wydaje dziecka na prośbę rodzica/ prawnego opiekuna zgłaszaną telefonicznie za pośrednictwem tzw. „systemu sms”.

17. Przedszkole wydaje dziecko osobom niepełnoletnim minimum 14 lat wskazanym w wykazie osób odpowiedzialnych za odbiór dziecka z przedszkola. W takim wypadku rodzice/ prawni opiekunowie zobligowani są do napisania oświadczenia o ponoszeniu przez siebie odpowiedzialności za dziecko.

18. Dzieci posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym z poradni PPP powinny być odbierane wyłącznie przez osoby pełnoletnie.

19. Rodzic ponosi pełną odpowiedzialność za dziecko na terenie przedszkola po odebraniu od nauczyciela z grupy.

Załącznik nr 6

PROCEDURA DOTYCZY PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA CHCE ODEBRAĆ RODZIC/PRAWNY OPIEKUN, OSOBA UPOWAŻNIONA BĘDĄCA POD WPŁYWEM ALKOHOLU, NARKOTYKÓW, ZACHOWUJĄCA SIĘ AGRESYWNIE, KTÓRA NIE JEST W STANIE ZAPEWNIĆ DZIECKU BEZPIECZEŃSTWA

NAUCZYCIEL:

1. Powiadamia dyrektora placówki.

2. Nie wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o tym fakcie innego dorosłego członka rodziny, bądź kolejną osobę upoważnioną w karcie zgłoszenia, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

3. Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.

4. W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce jedną godzinę.

DYREKTOR PLACÓWKI:

1 Dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach.

2. Po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka dyrektor, w przypadkach szczególnie trudnych, wspólnie z policją podejmuje decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji ( np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej ).

3. Dyrektor placówki przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania Statutu Przedszkola.

4. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic (opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, powiadomienia o tym fakcie policję (specjalistę ds. nieletnich) – celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka a następnie powiadamia sąd rodzinny.

Załącznik nr 7 

PROCEDURA III DOTYCZY PRZYPADKU, ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW ROZWIEDZIONYCH, ŻYJĄCYCH W SEPARACJI LUB W WOLNYM ZWIĄZKU

1. Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.

2. Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem.

3. O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru, nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem.

4. W sytuacji, kiedy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską a mimo to na terenie przedszkola dochodzi między nimi do sporów o odbiór dziecka, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka, itp. nauczyciel lub dyrektor powiadamia policję i/ lub kieruje pismo do sądu rodzinnego – wniosek o wgląd w sytuację dziecka i rodziny.

5. Rodzic może się kontaktować z dzieckiem na terenie przedszkola zgodnie z decyzją sądu.

Załącznik nr 8

PROCEDURA DOTYCZY PRZYPADKU, GDY /RODZIC/OPIEKUN PRAWNY ODBIERA DZIECKO Z PRZEDSZKOLA PO GODZINACH URZĘDOWANIA PLACÓWKI NAUCZYCIEL:

Rodzice/opiekunowie powinni odebrać dziecko z przedszkola do godz. 18:00.

Regulacje w tym zakresie zawarte są w umowach między przedszkolem a rodzicami dziecka.

Załącznik nr 9

PROCEDURA DOTYCZY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM Z TRUDNOŚCIAMI W FUNKCJONOWANIU W PRZEDSZKOLU

1. Cele procedury

  • usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych przedszkola w sytuacjach trudnych,
  • wskazanie działań naprawczych (korekcyjnych, terapeutycznych),
  • zapobieganie powtarzaniu się zachowań niepożądanych poprzez wskazanie działań profilaktycznych,
  • wypracowanie metod współpracy ze środowiskiem rodzinnym wychowanka.

1. Przeprowadzenie dodatkowej – poza planową – obserwacji pedagogicznej i specjalistycznej z udziałem psychologa/pedagoga specjalnego.

2. Ustalenie spotkania zespołu do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej w celu ustalenia planu działania wobec pojawiających się trudności  dziecka.

3. Ustalenie spotkania z rodzicami dziecka w celu przekazania i pozyskania dodatkowych informacji oraz uzgodnienia wspólnego oddziaływania wychowawczego, w celu ustalenia wniosków do dalszej współpracy w celu pomocy dziecku.

Kontakty rodziców/opiekunów z nauczycielami przebiegają według ustalonego harmonogramu, uwzględniającego:

– spotkania z rodzicami ustalone wg harmonogramu i doraźne, zgodnie z potrzebami, indywidualne z wychowawcą oraz z zespołem do spraw ppp,

– warsztaty i szkolenia.

4. Rodzice/opiekunowie mają możliwość kontaktów dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać się po uprzednim ustaleniu z nauczycielem terminu i miejsca takiego spotkania.

4. Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami może być jedynie przedszkole. Nauczyciele przeprowadzają rozmowy z rodzicami w wyznaczonym, wydzielonym pomieszczeniu, a nie na korytarzu, czy w szatni.

5. Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami/opiekunami i udzielania informacji o dziecku w czasie trwania zajęć i w obecności dzieci.

7. Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy przedszkola kierowane są przez rodziców/opiekunów kolejno do:

– nauczyciela/ specjalistów

– dyrektora przedszkola.

8. Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze i opiekuńcze, przy współpracy ze specjalistami, zmierzające do poznania przyczyn powstawania trudności, eliminacji trudności i pomoc dziecku w pokonywaniu trudności:

  • za zgodą rodziców kieruje dziecko na konsultacje specjalistyczną (psycholog, terapeuta, poradnia psychologiczno – pedagogiczna),
  • opracowuje program działań z dzieckiem w oparciu o wnioski wynikające z przeprowadzonych obserwacji/opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustala plan zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • prowadzi działania korekcyjno-kompensacyjne,
  • organizuje indywidualne pomoce dydaktyczne, które odpowiadają potrzebom dziecka, stymuluje je we właściwy sposób,
  • jeśli jest taka potrzeba organizuje w sali kącik wyciszeń – stolik do rysowani, bazgrania, gniecenia, ściskania, etc., pufę, w którą można „pozderzać”, pognieść, koc, pod którym można się schować, przytulić, „jajko z Ikei”, gdzie dziecko może się zakryć i wyciszyć,
  • organizuje kącik sensoryczny – dostępny na co dzień dla każdego dziecka, wyposażony w pomoce sensoryczne zrobione i zakupione, słuchawki, obciążniki na nadgarstki, ramiona, taśmy gumowe na nogi krzeseł, kocyk dociążeniowy i wiele innych pomagających dziecku, aby mogło po nie sięgać, kiedy potrzebuje, aby poczuć się lepiej,
  • w razie potrzeby i bardzo silnie skrajnych emocji organizuje salę wyciszeń, wraz z jej regulaminem i za zgodą rodzica, aby dziecko mogło bez udziału innych dzieci z grupy odreagować emocje,
  • z każdej sytuacji z trudności dziecka sporządza notatkę, podpisuje ją i przekazuje do podpisania przez rodziców w celu ustalenia wniosków do dalszej pracy,
  • ocenia efekty swoich działań,
  • stawia dziecku realne dla dziecka granice – granice realne dla dziecka, a nie granice dorosłego, pomaga dziecku dostrzegać konsekwencje jego zachowania, a nie stosuje nagrody i kary, motywuje, wzmacnia pozytywne zachowania, dostrzega i wzmacnia mocne strony dziecka, akceptuje, poszukuje rozwiązań, współpracuje z dzieckiem, a nie ocenia, komentuje i krytykuje, daje czas, uwagę i możliwość popełniania błędów, odpuszcza, zostawia dziecko we własnej aktywności nie zmuszając je na siłę do udziału we wspólnych zabawach,  rozumie, wspiera i lubi, nie uprzedza się, buduje z dzieckiem pozytywną relację i zaufanie,
  • jeśli ma wiedzę w tym zakresie – komunikuje się z dzieckiem językiem NVC Marshalla Rosenberga – komunikacji bez przemocy, opisując sytuacje poprzez fakty, a nie oceny, mówi o swoich emocjach i uczuciach dając tym samym dziecku przestrzeń do rozumienia jego emocji i wyrażania ich, jeśli nie ma wiedzy na temat metody NVC – zgłębia ją i stosuje,
  • szkoli się i doskonali swoją wiedzę w obliczu pojawiających się nowych wyzwań związanych ze specyficznymi trudnościami dziecka,
  • podczas pojawiających się trudności prosi o wsparcie innych doświadczonych nauczycieli, specjalistów, dyrektora,
  • w przypadku powtarzających się sytuacji zagrożenia zdrowia i życia dziecka lub innych dzieci z powodu trudności i oddziaływań dziecka, wyczerpując wszystkie inne środki zaradcze,  zawiadamia dyrektora, a ten informuje na piśmie Sąd Rodzinny i opiekuńczy z prośbą o wgląd w sytuację rodziny,
  • dba o własny komfort psychiczny, aby odreagować nagromadzone emocje – czasami bywa naprawdę trudno – szuka sposobów: ruch, taniec, robótki ręczne, słuchanie muzyki, czytanie, rozmowa z zaufaną osobą, terapia i inne, dostosowane dla każdego indywidualnie,

9. Nauczyciel wspomaga rodziców w pracy z dzieckiem poprzez :

  • wskazanie odpowiadającej trudnościom literatury,
  • przekazywanie propozycji zabaw i ćwiczeń,
  • dostarczanie wiedzy o instytucjach wspomagających rodzinę.
  • Skierowanie do specjalisty.

10.Nauczyciel szczegółowo zapoznaje członków rady pedagogicznej z zaistniałymi trudnościami, przedstawia podejmowane wnioski do realizacji.

11.Kierując się dobrem dziecka w przypadku pojawiających się trudności rozwojowych i braku współpracy, dyrektor przeprowadza w obecności nauczycieli grupy rozmowę z rodzicami i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.

12.Wszelkie sygnały na temat zachowania dziecka kierowane do nauczyciela powinny zostać odnotowane w zeszycie współpracy z rodzicami. Z każdej rozmowy indywidualnej z rodzicami należy sporządzić notatkę służbową z podpisem osób uczestniczących w rozmowie.

13.Także w przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie badań specjalistycznych oraz braku jakiejkolwiek współpracy z przedszkolem, przy problemie dotyczącym dziecka zagrażającego bezpieczeństwu innych, rada pedagogiczna podejmuje decyzję o skierowaniu wniosku do sądu rodzinnego, o wgląd w sytuacje rodziny i dziecka.

Załącznik nr 10

KARTA INTERWENCJI

1. Imię i nazwisko dziecka, grupa/oddział ………………

2. Przyczyna interwencji ( forma krzywdzenia) …………………..

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia …………………………..

4. Opis działań podjętych przez psychologa, pedagoga, wychowawcę

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Spotkania z opiekunami dziecka              Data……………………………………..

Obecni na spotkaniu;  

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

6. Forma podjętej interwencji…………

a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa…………………

b) Wniosek o wgląd w sytuacje dziecka……………

c) Inny rodzaj interwencji

Jaki? ………………………..

7. Dane dotyczące interwencji ( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję)

………………………………………………………………………………………………………

Data interwencji ……………………….

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka je uzyskała……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………., działania placówki

…………………………………………………………………………………………………………działania rodziców.

………………………………………………………………………………………………………….

Data ……………………….

Załącznik nr 11

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA

1. Czy wiesz, na czym polega program Chronimy Dzieci? tak nie

2. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące w placówce, w której pracujesz? tak nie

3. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie

4. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie

5. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie

6. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? tak nie

7. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie

Jeśli tak to jakie?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Załącznik 12

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisany (imię i nazwisko)

Zamieszkały/a (adres zamieszkania) legitymujący/a się dowodem osobistym ……………………………………………………………………….. wydanym przez …………………………………………………………. świadomy/a odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego przewidującego karę pozbawienia wolności do lat 3 za składanie fałszywych zeznań o ś w i a d c z a m – iż nie byłem/byłam karany/karana za przestępstwo i nie toczy się wobec mnie postępowanie karne lub dyscyplinarne za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego – w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z KRK.

Posiadam pełną zdolność do czynności prawnych i korzystam z pełni praw publicznych

…………………………………                                          ……………………………………………….

(miejscowość, data)                                                              (własnoręczny podpis)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *