Edukacja w naszym przedszkolu odbywa się w oparciu o “Program wychowania przedszkolnego” autorstwa Jolanty Kopały i Elżbiety Tokarskiej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2022r.
Program wychowania przedszkolnego jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 30 maja 2021 r. (Dz.U. poz. 803).
Program akcentuje wspieranie rozwoju dziecka, umożliwiając zaspokajanie aktualnych jego potrzeb, dostosowując zadania do rozpoznanego poziomu rozwojowego. Zawiera istotne elementy w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole:
- indywidualizację w pracy z dzieckiem (w odniesieniu do dziecka wymagającego wsparcia i dziecka zdolnego)
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom wymagającym pomocy specjalistów
- współpracę z rodzicami.
Program ten obejmuje 17 ważnych obszarów, które ukierunkowują rozwój dziecka poprzez:
OBSZAR 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie poprzez poznawanie swoich mocnych i słabych stron;
- uczenie postawy asertywnej w wyrażaniu własnego zdania i emocji;
- poznanie sposobów racjonalnego radzenia sobie w sytuacjach życiowych i zadaniowych;
- budowanie systemu wartości uniwersalnych akceptowanych społecznie;
- wyrobienie nawyku używania zwrotów grzecznościowych;
- kształtowanie postawy empatycznej poprzez dostrzeganie potrzeb innych, akceptowanie kolegów takimi, jakimi oni są;
- wdrażanie do podporządkowania się regułom obowiązującym w grupie;
- nauka zgodnego współdziałania w zespole i nabywanie umiejętności negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów.
OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych;
- uczenie dbania o estetykę własnego wyglądu;
- przyzwyczajanie do utrzymania w porządku rzeczy osobistych;
- wdrażanie do zachowania ładu w najbliższym otoczeniu;
- doskonalenie umiejętności planowania i organizowania działań poprzez dobór odpowiednich materiałów i utrzymywanie porządku w miejscu pracy.
OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności dzieci
- nauka układania zdań i budowania dłuższych wypowiedzi;
- doskonalenie mowy w zakresie poprawności artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalno-semantycznej oraz płynności wypowiedzi;
- kształtowanie zdolności wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych oraz zwracania się wprost do rozmówcy;
- uczenie sprawnego porozumiewania się z otoczeniem za pomocą werbalnych i pozawerbalnych środków wyrazu;
- doskonalenie umiejętności opowiadania treści utworów literackich;
- zachęcanie do podejmowania prób tworzenia własnych opowiadań.
OBSZAR 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- − kształtowanie postawy gotowości do poznawania i działania;
- − rozwijanie czynności umysłowych, takich jak porównywanie, klasyfikowanie, tworzenie pojęć;
- − nauka rozumienia przyczyn i podejmowania prób przewidywania skutków sytuacji obserwowanych w otoczeniu lub przedstawionych na ilustracjach;
- − nabywanie umiejętności przewidywania skutków własnych działań;
- − wdrażanie do wykorzystywania zdobytych wiadomości i umiejętności w podejmowanych działaniach.
OBSZAR 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
- − kształtowanie nawyków zdrowego trybu życia, w tym prawidłowego odżywiania się;
- − doskonalenie sprawności ruchowej;
- − wyrabianie nawyku aktywności ruchowej i odczuwania potrzeby podejmowania wysiłku fizycznego.
OBSZAR 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- − uczenie bezpiecznego zachowania w przedszkolu i poza jego terenem;
- − rozwijanie właściwej postawy wobec świata roślin i zwierząt;
- − wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych oraz odpowiedzialności za własne postępowanie;
- − zapoznanie z podstawowymi przepisami ruchu drogowego.
OBSZAR 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
- − stwarzanie okazji do uczestniczenia w przedstawieniach teatralnych, pokazach filmowych i koncertach muzycznych;
- − doskonalenie umiejętności dzielenia się wrażeniami z obejrzanych spektakli;
- − rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez małe formy teatralne, odgrywania ról w scenkach i przedstawieniach;
- − wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
OBSZAR 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec)
- − kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej;
- − dostarczanie pozytywnych emocji w kontaktach z muzyką oraz stwarzanie okazji do przeżywania muzyki;
- − rozwijanie poczucia rytmu i poruszania się zgodnie z muzyką oraz nauka prostych układów tanecznych;
- − nauka praktycznych umiejętności, takich jak śpiewanie i granie na instrumentach perkusyjnych.
OBSZAR 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
- − kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej;
- − wdrażanie do szanowania pracy kolegów i ich wytworów;
- − doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych technik plastycznych;
- − rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno.
OBSZAR 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań
technicznych
- − szanowanie pracy ludzi wykonujących różne zawody;
- − rozwijanie zainteresowania zdobyczami techniki;
- − wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z narzędzi i urządzeń elektrycznych;
- − pogłębianie zainteresowania światem społecznym i technicznym.
OBSZAR 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
- − rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych;
- − kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk występujących w przyrodzie, wyciągania i formułowania wniosków;
- − nabywanie umiejętności właściwego zachowania się podczas występowania różnych zjawisk atmosferycznych i ubierania się stosownie do pogody.
OBSZAR 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
- − kształtowanie opiekuńczej postawy wobec świata zwierząt i roślin;
- − uświadamianie roli przyrody w życiu człowieka;
- − wyjaśnianie podstawowych zasad ochrony przyrody;
- − wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.
OBSZAR 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
- − nauka posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- − doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia w zakresie własnych możliwości oraz ustalania wyniku dodawania i odejmowania w konkretnym działaniu;
- − kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów według cech jakościowych i ilościowych, poznawanie i określanie równoliczności zbiorów;
- − nabywanie orientacji w schemacie ciała, różnicowanie strony lewej i prawej;
- − doskonalenie orientacji w przestrzeni, oraz umiejętności określania położenia przedmiotów i wskazywania kierunku.
OBSZAR 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- − doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej;
- − rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- − nauka rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu oraz kodowania wybranych treści za pomocą umownych znaków;
- − rozbudzanie zainteresowania książką oraz czytaniem i pisaniem.
OBSZAR 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
- − wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną i przywiązania do najbliższych;
- − budowanie poczucia przynależności regionalnej i narodowej, odnoszenie się z szacunkiem do symboli narodowych;
- − przybliżanie historii i tradycji regionu;
- − stwarzanie okazji do kontaktu z wytworami kultury i sztuki ludowej.
OBSZAR 16. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
- − umożliwienie osłuchania się z językiem obcym nowożytnym;
- – rozbudzanie pozytywnego stosunku do nauki języka obcego nowożytnego;
- – tworzenie fundamentu do dalszej nauki języka obcego nowożytnego poprzez uczenie podstawowych umiejętności językowych;
- – zapoznanie ze słownictwem dotyczącym najbliższego świata dziecka oraz z prostymi strukturami pozwalającymi na komunikację w języku obcym nowożytnym.
OBSZAR 17. Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej, lub językiem regionalnym
dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem
regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych
i etnicznych oraz o języku regionalnym
- − uwrażliwianie na różnorodność kulturową i językową;
- – przybliżanie występujących we wspólnocie narodowej, etnicznej lub językowej, do której dzieci należą zwyczajów i tradycji związanych z uroczystościami czy świętami;
- – kształtowanie poczucia tożsamości poprzez poznawanie przez dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym – języka oraz symboli wspólnoty narodowej, etnicznej lub językowej.
Treści programowe podzielono na trzy grupy:
- dla dziecka najmłodszego
- dziecka starszego
- dziecka kończącego przedszkole.