EDU-INVEST Sp. z o.o.
ul. Sportowa 3 (przy szkole)
05-506 Lesznowola

tel: 509 99 66 20
tel: 537 955 944

Program nauczania

Edukacja w naszym przedszkolu odbywa się w oparciu o “Program wychowania przedszkolnego” autorstwa Jolanty Kopały i Elżbiety Tokarskiej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2022r.  
Program wychowania przedszkolnego jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 30 maja 2021 r. (Dz.U. poz. 803).
Program akcentuje wspieranie rozwoju dziecka, umożliwiając zaspokajanie aktualnych jego potrzeb, dostosowując zadania do rozpoznanego poziomu rozwojowego. Zawiera istotne elementy w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole:

  • indywidualizację w pracy z dzieckiem (w odniesieniu do dziecka wymagającego wsparcia i dziecka zdolnego)
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom wymagającym pomocy specjalistów
  • współpracę z rodzicami.

Program ten obejmuje 17 ważnych obszarów, które ukierunkowują rozwój dziecka poprzez:

OBSZAR 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

  • kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie poprzez poznawanie swoich mocnych i słabych stron;
  • uczenie postawy asertywnej w wyrażaniu własnego zdania i emocji;
  • poznanie sposobów racjonalnego radzenia sobie w sytuacjach życiowych i zadaniowych;
  • budowanie systemu wartości uniwersalnych akceptowanych społecznie;
  • wyrobienie nawyku używania zwrotów grzecznościowych;
  • kształtowanie postawy empatycznej poprzez dostrzeganie potrzeb innych, akceptowanie kolegów takimi, jakimi oni są;
  • wdrażanie do podporządkowania się regułom obowiązującym w grupie;
  • nauka zgodnego współdziałania w zespole i nabywanie umiejętności negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów.

OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku

  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych;
  • uczenie dbania o estetykę własnego wyglądu;
  • przyzwyczajanie do utrzymania w porządku rzeczy osobistych;
  • wdrażanie do zachowania ładu w najbliższym otoczeniu;
  • doskonalenie umiejętności planowania i organizowania działań poprzez dobór odpowiednich materiałów i utrzymywanie porządku w miejscu pracy.

OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności dzieci

  • nauka układania zdań i budowania dłuższych wypowiedzi;
  • doskonalenie mowy w zakresie poprawności artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalno-semantycznej oraz płynności wypowiedzi;
  • kształtowanie zdolności wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych oraz zwracania się wprost do rozmówcy;
  • uczenie sprawnego porozumiewania się z otoczeniem za pomocą werbalnych i pozawerbalnych środków wyrazu;
  • doskonalenie umiejętności opowiadania treści utworów literackich;
  • zachęcanie do podejmowania prób tworzenia własnych opowiadań.

OBSZAR 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

  • − kształtowanie postawy gotowości do poznawania i działania;
  • − rozwijanie czynności umysłowych, takich jak porównywanie, klasyfikowanie, tworzenie pojęć;
  • − nauka rozumienia przyczyn i podejmowania prób przewidywania skutków sytuacji obserwowanych w otoczeniu lub przedstawionych na ilustracjach;
  • − nabywanie umiejętności przewidywania skutków własnych działań;
  • − wdrażanie do wykorzystywania zdobytych wiadomości i umiejętności w podejmowanych działaniach.

OBSZAR 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

  • − kształtowanie nawyków zdrowego trybu życia, w tym prawidłowego odżywiania się;
  • − doskonalenie sprawności ruchowej;
  • − wyrabianie nawyku aktywności ruchowej i odczuwania potrzeby podejmowania wysiłku fizycznego.

OBSZAR 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

  • − uczenie bezpiecznego zachowania w przedszkolu i poza jego terenem;
  • − rozwijanie właściwej postawy wobec świata roślin i zwierząt;
  • − wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych oraz odpowiedzialności za własne postępowanie;
  • − zapoznanie z podstawowymi przepisami ruchu drogowego.

OBSZAR 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

  • − stwarzanie okazji do uczestniczenia w przedstawieniach teatralnych, pokazach filmowych i koncertach muzycznych;
  • − doskonalenie umiejętności dzielenia się wrażeniami z obejrzanych spektakli;
  • − rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez małe formy teatralne, odgrywania ról w scenkach i przedstawieniach;
  • − wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych.

OBSZAR 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec)

  • − kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej;
  • − dostarczanie pozytywnych emocji w kontaktach z muzyką oraz stwarzanie okazji do przeżywania muzyki;
  • − rozwijanie poczucia rytmu i poruszania się zgodnie z muzyką oraz nauka prostych układów tanecznych;
  • − nauka praktycznych umiejętności, takich jak śpiewanie i granie na instrumentach perkusyjnych.

OBSZAR 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne

  • − kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej;
  • − wdrażanie do szanowania pracy kolegów i ich wytworów;
  • − doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych technik plastycznych;
  • − rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno.

OBSZAR 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań
technicznych

  • − szanowanie pracy ludzi wykonujących różne zawody;
  • − rozwijanie zainteresowania zdobyczami techniki;
  • − wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z narzędzi i urządzeń elektrycznych;
  • − pogłębianie zainteresowania światem społecznym i technicznym.

OBSZAR 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń

  • − rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych;
  • − kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk występujących w przyrodzie, wyciągania i formułowania wniosków;
  • − nabywanie umiejętności właściwego zachowania się podczas występowania różnych zjawisk atmosferycznych i ubierania się stosownie do pogody.

OBSZAR 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt

  • − kształtowanie opiekuńczej postawy wobec świata zwierząt i roślin;
  • − uświadamianie roli przyrody w życiu człowieka;
  • − wyjaśnianie podstawowych zasad ochrony przyrody;
  • − wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.

OBSZAR 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

  • − nauka posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • − doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia w zakresie własnych możliwości oraz ustalania wyniku dodawania i odejmowania w konkretnym działaniu;
  • − kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów według cech jakościowych i ilościowych, poznawanie i określanie równoliczności zbiorów;
  • − nabywanie orientacji w schemacie ciała, różnicowanie strony lewej i prawej;
  • − doskonalenie orientacji w przestrzeni, oraz umiejętności określania położenia przedmiotów i wskazywania kierunku.

OBSZAR 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

  • − doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej;
  • − rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • − nauka rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu oraz kodowania wybranych treści za pomocą umownych znaków;
  • − rozbudzanie zainteresowania książką oraz czytaniem i pisaniem.

OBSZAR 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

  • − wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną i przywiązania do najbliższych;
  • − budowanie poczucia przynależności regionalnej i narodowej, odnoszenie się z szacunkiem do symboli narodowych;
  • − przybliżanie historii i tradycji regionu;
  • − stwarzanie okazji do kontaktu z wytworami kultury i sztuki ludowej.

OBSZAR 16. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym

  • − umożliwienie osłuchania się z językiem obcym nowożytnym;
  • – rozbudzanie pozytywnego stosunku do nauki języka obcego nowożytnego;
  • – tworzenie fundamentu do dalszej nauki języka obcego nowożytnego poprzez uczenie podstawowych umiejętności językowych;
  • – zapoznanie ze słownictwem dotyczącym najbliższego świata dziecka oraz z prostymi strukturami pozwalającymi na komunikację w języku obcym nowożytnym.

OBSZAR 17. Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej, lub językiem regionalnym
dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem
regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych
i etnicznych oraz o języku regionalnym

  • − uwrażliwianie na różnorodność kulturową i językową;
  • – przybliżanie występujących we wspólnocie narodowej, etnicznej lub językowej, do której dzieci należą zwyczajów i tradycji związanych z uroczystościami czy świętami;
  • – kształtowanie poczucia tożsamości poprzez poznawanie przez dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym – języka oraz symboli wspólnoty narodowej, etnicznej lub językowej.

Treści programowe podzielono na trzy grupy:

  • dla dziecka najmłodszego
  • dziecka starszego
  • dziecka kończącego przedszkole.

EDU-INVEST Sp. z o.o.
ul. Sportowa 3 (przy szkole)
05-506 Lesznowola

tel.: 509 99 66 20
tel.: 537 955 944