STATUT
Przedszkola Niepublicznego
„Edu-Bajkolandia”
w Lesznowoli przy ul. Sportowej 3
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.);
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U.
- z 2017 r. poz. 60, 949, 2203, 2245, z 2019 r. poz. 1287, z 2022 r. poz. 1116 z późn. zm.);
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586 i 1672 z późn. zm.);
- ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359, 2022 r. poz. 2140 z późn. zm.);
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 65, poz. 222 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594 z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i modzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrozonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1309 z późn. zm.)
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły, placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz.1055 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1618 z póżn. zm. );
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn. zm.);
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Przedszkole „Bajkolandia” jest przedszkolem niepublicznym.
2. Siedziba przedszkola znajduje się w Lesznowoli przy ul. Sportowej 3.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Edu-Invest Sp. z o.o. reprezentowana przez:
Anna Maj- prezes zarządu
4. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:
EDU-INVEST Sp. z o.o.
Przedszkole Niepubliczne „Bajkolandia”
§2
Przedszkole działa na podstawie:
1. Ustawy o Systemie Oświaty (Dz.U. Nr 67/96 poz. 329 z późniejszymi zmianami).
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 z późn. zm.);
- niniejszego statutu oraz obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
§ 3
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok kalendarzowy.
2. Przedszkole pracuje w godzinach od 7.00 do 18.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
3. Przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy, święta oraz 24 grudnia.
4. Czas pracy przedszkola może być zmieniony w zależności od potrzeb środowiska.
§ 4
1. Działalność przedszkola finansowana jest przez Rodziców w formie opłat stałych za pobyt
Dziecka w przedszkolu, dotacje gminne oraz inne źródła.
2. Przedszkole może być współfinansowane przez sponsorów.
3. W przypadku nieobecności Dziecka w przedszkolu czesne nie podlega zwrotowi.
4. W okresie wakacyjnym ( lipiec i sierpień ) w przypadku zapowiedzianej miesięcznej
nieobecności Dziecka w przedszkolu, Rodzicom przysługuje zniżka czesnego w wysokości
50% opłaty podstawowej.
5. Opłata za pobyt Dziecka w przedszkolu pobierana jest z góry, do 1 dnia każdego miesiąca.
6. Dyrektor zastrzega sobie prawo do zmiany wysokości odpłatności za pobyt Dziecka w
przedszkolu. Taka zmiana może mieć miejsce tylko raz w roku, a dyrektor ma obowiązek
poinformować o tym Rodziców z miesięcznym wyprzedzeniem.
7. Przy zapisywaniu Dziecka do przedszkola obowiązuje wpisowe. Wpłata ta jest
jednorazowa (przy zapisywaniu Dziecka do przedszkola) i nie podlega zwrotowi (nawet
jeśli Rodzic zrezygnuje z usług przedszkola przed rozpoczęciem uczęszczania jego
Dziecka do przedszkola).
8. O przyjęciu Dziecka do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń, ale pierwszeństwo mają
Dzieci kontynuujące zajęcia z poprzedniego roku szkolnego.
§ 5
1. Przedszkole zapewnia świadczenia w zakresie realizacji podstawy programowej
wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
2. Przedszkole zapewnia pełnowartościowe wyżywienie dla Dzieci ( 4 posiłki ), wliczone w
cenę czesnego.
3. Dzieci mogą dodatkowo uczestniczyć w zajęciach w ramach opłaty stałej: j. angielski,
rytmika, gimnastyka ogólnorozwojowa i korekcyjna, udział w
koncertach, teatrzykach, zajęciach edukacyjnych odbywających się na terenie
placówki np. dogoterapia, bajkoterapia, warsztaty kulinarne itp.
4. Przedszkole w ramach opłaty stałej zapewnia również opiekę psychologiczną, pedagoga specjalnego.
5. Przedszkole w ramach zajęć dodatkowo płatnych przez Rodziców oferuje: taniec, sztuki walki, ceramikę, gimnastykę korekcyjną, zajęcia z cyklu „Świat doświadczeń”, zajęcia teatralne, zajęcia z logopedą, wycieczki.
6. Przedszkole ubezpiecza Dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
7. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości
rozwojowych dzieci.
8. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez organ prowadzący.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 6
Ogólne cele i zadania
- Przedszkole realizuje cele ukierunkowane na wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach
ze środowiskiem społeczno–kulturowym i przyrodniczym.
2. Przedszkole realizuje zadania wynikające z powyższych celów poprzez:
- prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący;
- objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju;
- udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
- wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej;
- organizowanie opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami;
- umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na podstawie odrębnych przepisów, zadania określone w § 3 ust. 3 przedszkole może wypełniać również z wykorzystaniem zdalnych środków komunikacji i właściwych dla nich form i metod pracy.
3. Do zadań Przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole realizuje ponadto następujące zadania:
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka;
- udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
- otacza szczególną opieką dzieci z niepełnosprawnościami;
- zapewnia dzieciom opiekę odpowiednią do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
- współdziała z rodzicami poprzez wspomaganie w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej;
- zaspokaja potrzeby dzieci z problemami oraz dzieci wyróżniających się uzdolnieniami, prowadzi pracę opiekuńczo–wychowawczo–dydaktyczną w oparciu o znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego w ramach określonych obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie ze współczesną wiedzą pedagogiczną;
- Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej
oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu dziecku warunki niezbędne
do jego rozwoju. Powyższe działania dotyczą:
- osiągania efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
- organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
- tworzenia warunków do rozwoju i aktywności dzieci;
- współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- zarządzania przedszkolem.
§ 7
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu
zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na
rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. Dyrektor przedszkola uzgadnia z wymienionymi podmiotami warunki współpracy,
9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z
dzieckiem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania;
6) poradni;
7) asystenta edukacji romskiej;
8) pomocy nauczyciela;
10) pracownika socjalnego;
11) asystenta rodziny;
12) kuratora sądowego;
13) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny,
dzieci i młodzieży.
10. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających
kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
11. Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów w przedszkolu,
należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w
życiu przedszkola;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności edukacji i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności
w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających
funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo
w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania
dziecka oraz planowania dalszych działań.
12. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności:
1) w przedszkolu – obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza
przedszkolna).
§ 8
1. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów
wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania
oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia
stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń
komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,.
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi
lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz
monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym
dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
§ 9
1. Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola;
- Dyrektor pedagogiczny przedszkola
- Wicedyrektor
- Rada pedagogiczna
2. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 10
1. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
2. Zadania dyrektora są następujące:
1) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
3) zapewnianie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż.;
4) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
5) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy ,według zasad ustalonych w odrębnych przepisach;
6) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja uchwał podjętych w ramach jej kompetencji;
7) współpraca z Rodzicami;
8) zawieranie z Rodzicami umów o świadczeniu usług opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczych;
9) stworzenie Dzieciom optymalnych warunków do rozwoju.
3. Zadania Dyrektora Pedagogicznego są następujące:
1) wspieranie dyrektora w wykonywaniu zadań kierowniczych,
2) zajmowanie się prowadzeniem nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym dokonywaniem oceny pracy lub dorobku zawodowego nauczyciela w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,
3) realizowanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną w ramach jej kompetencji;
4) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
5) powoływanie zespołów nauczycieli do realizacji określonych zadań;
6) współdziałanie z dyrektorem w przygotowaniu dokumentacji Przedszkola, przedszkolnego zestawu programów nauczania, przydziału czynności nauczycielom, ramowego rozkładu dania;
7) ustalanie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad podstawy programowej, zasad ochrony zdrowia i higieny pracy;
8) organizowanie pomocpsychologiczno–pedagogicznej, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
9) odpowiadanie za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
10) organizowanie nauczania indywidualnego;
11) nadzorowanie prawidłowym prowadzeniem dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki;
12) przewodniczenie radzie pedagogicznej i prowadzenie zebrań rady;
13) odpowiadanie za kształtowanie twórczej atmosfery w Przedszkolu, właściwych warunków pracy, tworzenie pozytywnej atmosfery wśród pracowników Przedszkola;
14) Dyrektor do spraw pedagogicznych w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną;
15) prowadzi kontrolę dokumentacji pedagogicznej;
16) w przypadku nieobecności dyrektora do spraw pedagogicznych zastępuje go inna osoba wyznaczona przez niego np. dyrektor przedszkola lub inny wyznaczony nauczyciel.
3. Zadania wicedyrektora są następujące:
- Wspieranie Dyrektora Przedszkola:
- Pomoc w zarządzaniu placówką, w tym podejmowanie decyzji operacyjnych.
- Reprezentowanie dyrektora w jego nieobecności.
- Nadzór nad Kadrą Pedagogiczną:
- Współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej.
- Organizacja i prowadzenie szkoleń oraz rad pedagogicznych.
- Monitorowanie pracy nauczycieli i ocena ich efektów.
- Zarządzanie Procesem Edukacyjnym:
- Opracowywanie planów zajęć i programów nauczania.
- Współpraca z nauczycielami przy tworzeniu indywidualnych programów edukacyjnych dla dzieci.
- Komunikacja z Rodzicami:
- Organizowanie spotkań z rodzicami oraz prowadzenie działań informacyjnych.
- Rozwiązywanie problemów i udzielanie wsparcia rodzicom w kwestiach wychowawczych.
- Organizacja Wydarzeń i Zajęć Dodatkowych:
- Planowanie i koordynowanie imprez przedszkolnych oraz wycieczek.
- Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania dzieci.
- Zarządzanie Administracją:
- Udział w tworzeniu i wdrażaniu procedur wewnętrznych.
- Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej oraz dbałość o jej zgodność z obowiązującymi przepisami.
- Współpraca z Instytucjami Zewnętrznymi:
- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z lokalnymi instytucjami edukacyjnymi oraz organizacjami wspierającymi rozwój dzieci.
- Wspieranie Rozwoju Przedszkola:
- Współpraca przy tworzeniu strategii rozwoju placówki.
- Dbałość o Bezpieczeństwo i Higienę:
- Monitorowanie przestrzegania norm bezpieczeństwa oraz zasad higieny w przedszkolu.
- Organizowanie szkoleń dla kadry w zakresie pierwszej pomocy.
- Kwalifikacje i Umiejętności:
- Wykształcenie wyższe pedagogiczne.
- Doświadczenie w pracy w przedszkolu.
- Umiejętności organizacyjne i komunikacyjne.
- Znajomość aktualnych przepisów dotyczących edukacji przedszkolnej.
4. Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor lub wicedyrektor.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady oraz zawiadamia wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym semestrze, na zakończenie roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb np. rady szkoleniowe.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzenie planów pracy Przedszkola;
- zatwierdzenie regulaminów regulujących działalność przedszkola oraz dokonywanie zmian w ich treści;
- uchwalanie statutu Przedszkola oraz dokonywanie w nim zmian, po przedstawieniu projektu radzie pedagogicznej;
- zatwierdzanie innowacji pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy placówki;
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola,
- dopuszczenie do użytku w Przedszkolu programów wychowania przedszkolnego uprzednio przedstawionych dyrektorowi przez nauczycieli;
- zgodę na indywidulny tok lub program nauki wychowanka;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
- Rada pedagogiczna wnioskuje we wszystkich istotnych sprawach związanych z organizacją pracy oraz procesem dydaktyczno-wychowawczym w Przedszkolu, w szczególności wnioskuje o:
- zatwierdzenie do użytku przez dyrektora programu wychowania przedszkolnego,
- o zatwierdzenie przez dyrektora ramowego rozkładu dnia;
- Osoby biorące udział w zebraniach rady pedagogicznej są zobowiązane
do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Przedszkola
§ 11
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z Dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Ramowy Rozkład Dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań Rodziców.
3. Szczegółowy rozkład dnia ma charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie propozycji Dzieci oraz właściwe zachowanie proporcji czasowej między formami proponowanymi przez nauczyciela, a swobodną działalnością Dzieci, zapewniający Dzieciom codzienny pobyt na powietrzu(w miarę sprzyjających warunków pogodowych).
4. Liczba miejsc w przedszkolu to 110.
5. Maksymalna liczba Dzieci w grupie to 15.
6. Podstawą zgłoszenia Dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszeniowa”.
7. Przyjęcie Dziecka do przedszkola ma miejsce po:
a) osobistym dostarczeniu przez Rodzica bądź opiekuna „Karty zgłoszeniowej” do dyrektora przedszkola,
b) zapoznaniu się przez Rodzica ze Statutem, Umową i Organizacją przedszkola,
c) wpłaceniu wpisowego w wysokości ustalonej przez organ założycielski ,
d) podpisaniu umowy cywilno-prawnej dotyczącej świadczenia usług opiekuńczo- dydaktyczno-wychowawczych.
8. Dyrektor przedszkola zawiera z Rodzicami umowę świadczenia usługi edukacyjnej na okres jednego roku, z możliwością przedłużenia na lata następne w formie pisemnego aneksu.
9. W przedszkolu łącznie jest pięć grup wiekowych.
10. Do przedszkola mogą zostać przyje dzieci w wieku 2,5 lat decyzją dyrektora przedszkola.
11. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1) sale zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem dostosowanym do wieku Dzieci,
2) ogród przedszkolny wyposażony w sprzęt i urządzenia terenowe,
3) dwie łazienki dla Dzieci i jedna dla personelu,
4) szatnię,
5) jadalnię,
6) pomieszczenie do zajęć indywidualnych,
7) pomieszczenie administracyjno-gospodarcze dla personelu,
8) gabinet dyrektora.
12. W sytuacji ogłoszenia przez MEiN pracy zdalnej dyrektor wraz z radą pedagogiczną organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciele wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne do realizacji tych zajęć z dziećmi, ustalają sposób przekazywania rodzicom dzieci materiałówniezbędnych do realizacji tych zajęć,współpracują z rodzicami zgodnie z ich możliwościami i dostępnością, ustalają warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach. Szczegółowe zasady w tym zakresie reguluje procedura pracy zdalnej.
§ 12
Wycieczki i ich organizacja
1. Przedszkole może organizować wycieczki i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
2. Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
3. Autokar, którym dzieci jadą na wycieczkę musi być wyposażony w pasy. Kierowca przed wyruszeniem w drogę jest poddany badaniu alkomatem.
4. Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.
5. Wycieczki i spacery poza terenem przedszkola odbywają się przy wzmożonych zasadach bezpieczeństwa oraz przy udziale odpowiedniej liczby dorosłych opiekunów, zgodnie z regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu jeden opiekun przypada na każdą rozpoczętą 10 dzieci.
ROZDZIAŁ V
Wychowankowie Przedszkola
§ 13
1. Do przedszkola mogą uczęszczać Dzieci od 2,5 do 6 lat bez względu na płeć, kolor skóry czy wyznanie, których rozwój psychofizyczny umożliwia prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej.
2. Dobór do grup następuje według kryterium wieku.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania jego godności osobistej;
5) poszanowania własności;
6) opieki i ochrony;
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
8) akceptacji jego osoby;
9) aktywności, twórczości i eksperymentowania;
10) samodzielności w podejmowaniu zadań, dokonywania wyborów;
11) zaradności wobec sytuacji problemowych;
12) działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami;
13) poznawania swoich możliwości i ograniczeń, akceptacji siebie i innych;
14) szacunku, otwartości wobec innych;
15) bycia z innymi i dla innych pomocnym;
16) przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu własnego i innych;
4. Dziecko może być skreślone z listy uczestników przedszkola w przypadku, gdy:
1) zachowanie Dziecka wykracza poza ogólne normy funkcjonowania w grupie społecznej;
2) Rodzice nie uiścili opłaty za pobyt Dziecka w przedszkolu w ciągu siedmiu dni od momentu upomnienia przez dyrektora placówki ( skreślenie Dziecka z listy nie zwalnia Rodziców od uiszczenia należnej opłaty );
3) Rodzice zataili informacje o stanie zdrowia Dziecka, uniemożliwiającego prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej.
5. Rozwiązanie umowy przez Przedszkole dokonuje się z zachowaniem następującej procedury:
1) pisemne poinformowanie Rodziców;
2) spotkanie z Rodzicami;
3) w wypadku braku porozumienia przekazanie pisemnej informacji o rozwiązaniu umowy.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice
§ 14
Do podstawowych obowiązków Rodziców Dziecka należy:
1) zapoznanie się z niniejszym statutem;
2) przestrzeganie niniejszego statutu;
3) respektowanie ustaleń Rady Pedagogicznej;
4) przyprowadzanie i odbieranie Dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną
przez Rodziców pisemnie osobę pełnoletnią zapewniającą Dziecku pełne
bezpieczeństwo;
5) podejmowania współpracy z nauczycielem-wychowawcą lub specjalistą przedszkola np.: logopedą, psychologiem;
6) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt Dziecka w przedszkolu;
7) informowanie o przyczynach nieobecności Dziecka w przedszkolu;
8) niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9) przyprowadzanie do przedszkola tylko zdrowego Dziecka;
10) odbieranie Dziecka do ustalonej godziny pracy przedszkola, czyli 18.00.
§ 15
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na Dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danej grupie;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego Dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania Dziecku pomocy;
4) wychowywania ich Dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikających z koloru skóry, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej;
5) rozwiązania umowy o świadczeniu usług opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawczych na warunkach określonych w umowie;
6) udziału w otwartych uroczystościach przedszkolnych;
7) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
§ 16
Spotkania z Rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu 2 razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek Rodziców lub nauczycieli.
§ 17
Formy współpracy przedszkola z Rodzicami:
1) rozmowy indywidualne z dyrektorem;
2) zebrania grupowe;
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami;
4) korespondencje drogą email bądź z wykorzystaniem aplikacji livekid;
5) tablice informacyjne;
6) zajęcia i dni otwarte;
7) uroczystości z udziałem Rodziców i innych członków najbliższej rodziny.
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 18
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z wyższym wykształceniem pedagogicznym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność Dziecka i respektuje jego prawa.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego Dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych Dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
4) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
5) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo Dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.
6) wytwarzanie w przedszkolu rodzinnej atmosfery, sprzyjającej dobremu samopoczuciu Dzieci;
7) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną;
8) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
9) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
10) eliminowanie przyczyn niepowodzeń Dzieci;
11) współdziałanie z Rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania Dzieci z uwzględnieniem prawa Rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z planu pracy realizowanym w danej grupie i uzyskiwania informacji dotyczących Dziecka, jego zachowania i rozwoju;
13) dokumentowanie na bieżąco pracy wychowawczo-dydaktycznej i wyrównawczej w dzienniku zajęć przedszkola;
14) realizacja zleceń dyrektora i osób kontrolujących;
15) udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień;
16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
17) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających z bieżącej działalności placówki.
4. Nauczyciel ma prawo określić ramy i zasady pobytu Rodziców z Dziećmi w grupie.
§ 19
1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich Rodzicami w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich Dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec Dzieci;
3) włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 20
1. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:
1) w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi;
2) ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości;
3) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§ 21
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
§ 22
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: a. umieszczenie statutu na stronie internetowej przedszkola, b. udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
§ 23
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 24
Prawo nadawania Statutu, wprowadzania do niego zmian lub uzupełnień, należy do prowadzącego placówkę.
§ 25
Statut wchodzi w życie z dniem 23.04.2024 r.